Turism feroviar in Norvegia, cu Oxigen Tour

Nu toti amatorii de turism si drumetii sunt la fel. Exista printre ei si o „specie” mai aparte: amatorii de turism feroviar. Pentru cei ca ei, e nevoie si de un tour operator mai aparte. Unul mai „altfel”, cum e Oxigen Tour!
Multi iubitori ai trenurilor s-au folosit de circuitele maramuresene organizate de Oxigen Tour pentru a putea ajunge in Valea Vaserului, ca sa se plimbe cu Mocanita pe una din putinele cai ferate forestiere din Europa unde batranele locomotive cu aburi inca isi mai fac datoria, transportand nu numai cherestea, ci si din ce in ce mai multi turisti. Multi dintre cei care nu erau deja „contaminati” de „morbul” turismului feroviar, s-au „molipsit” pe Valea Vaserului.

Atat acestia, cat si cei care erau deja „apucati”, isi doresc, bineinteles, mai multe experiente de acest gen. Din fericire, mai exista si un circuit norvegian – bineinteles, oferit de Oxigen en Tour! Iar in Tara Fiordurilor, in afara de splendida Aurora Boreala si muzee in care pot fi vazute drakkare vikinge autentice, vechi de peste un mileniu, mai exista si ceea ce pasionatii de trenuri din intreaga lume considera a fi un „adevarat deliciu”: calea ferata Flam – Mydral sau, cum i se spune in Tara Fiordurilor, Flamsbanna. National Geographic Magazine considera ca Flam Raylway merita inclusa printre primele 10 circuite turistice feroviare din Europa, iar revista Lonely Planet Traveller a facut o apreciere inca si mai elogioasa, afirmand ca Flamsbanna e cea mai frumoasa cale ferata din intreaga lume. De fapt, peisajele de pe valea raului Flam amintesc de cele de la noi, iar calea ferata de cea din Valea Vaserului. Exista, bineinteles, cateva diferente, date de faptul ca Flamsbanna e ceva mai noua: constructia ei a inceput in anul 1924, si a fost data in folosinta in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, mai exact in anul 1940, dupa cateva decenii bune de studii de fezabilitate, planuri peste planuri, mereu modificate si chiar lupte politice in Stortinget (Parlamentul Norvegiei). Varianta finala a fost una intrucatva clasica: o linie electrificata (in Norvegia sunt multe hidrocentrale, motiv pentru care este preferata tractiunea electrica) cu ecartament normal, de 1435 de milimetri (in timp ce Mocanita noastra merge pe o cale ferata cu ecartament ingust, de numai 760 milimetri). Exista, totusi, o asemanare cu Mocanita (in afara de peisaje): panta extrem de accentuata, cu un gradient de 5,5% – unul dintre cele mai ridicate din Europa. De obicei, la un astfel de gradient se construiesc cai ferate cu cremaliera. Norvegienii nu au vrut insa sa foloseasca aceasta solutie, pentru a se feri de complicatii. Fiind una din caile de acces catre Bergen, cel de-al doilea oras ca marime al Norvegiei, Flamsbanna a fost construita din motive strict utilitare. Insa in scurt timp si-a descoperit vocatia turistica, si pe drept cuvant: din tren se vad cascade la tot pasul, versanti abrupti, cu varfuri mereu inzapezite si cu pajisti la poalele lor si brazi, multi brazi. Si, pe langa toate aceste minunatii, si fiorduri!
Mai multe amanunte puteti afla la punctul de lucru situat pe Bulevardul Gheorghe Sincai, nr. 9, bl. 3, sc. A, ap. 6, Bucuresti (Luni-Vineri: 10:00 – 19:00), unde va puteti inscrie pentru o excursie in tara sau la numarul de telefon 0771 465 864. De asemenea, puteti trimite un e-mail pe adresa contact@oxigentour.ro.

Leave a Reply

*